Loading...

مخالفین رابطه ایران و آمریکا از شرق تا غرب

مخالفین رابطه ایران و آمریکا از شرق تا غرب


*آیا امکان طراحی یک رابطه اقتصادی / سیاسی برنده – برنده بین ایران و آمریکا وجود دارد ؟ در صورت پاسخ مثبت ، منافع طراحی چنین رابطه برنده – برنده ای برای ایران و آمریکا چیست ؟
پتانسیل ها و امکانات زیادی در ایران وجود دارد که با شکل گیری این رابطه می توانیم از آن در راستای دستیابی به منافع ملی خود استفاده کنیم . متاسفانه در شرایط کنونی به واسطه تحریم های شرکت های خارجی با محدودیت هایی برای سرمایه گذاری در ایران مواجهیم ، اما رفع این تحریم ها موجب فعال شدن مجدد این پتانسیل ها می شود . ما باید توجه داشته باشیم که در دنیای امروز کشورها در وابستگی متقابل به سر می برند ، بنابراین هر نوع برنامه ریزی که برای این رابطه تعریف شود . آمریکا سالیان درازی است با کشورهای منطقه و خاور دور رابطه دارد ، ما نیز باید این رابطه را در چارچوب منافع خود برقرار کرده و بتوانیم از تکنولوژی و دانش شرکت های آمریکایی جهت دستیابی به منافع خود استفاده کنیم .
*به نظر شما با توجه به مشکلاتی که آمریکا در منطقه خاورمیانه با آن مواجه است ،  ( آمریکا همچنان در عراق با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می کند و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز می تواند این کشور را با مشکلات جدیدی رو به رو کند ، ) آیا برقراری این رابطه از این زاویه برای سیاست مداران آمریکایی مفید باشد ؟
در شرایط کنونی منطقه خاورمیانه با بحران های عدید ه ای مواجه است .حتی کشورهای عرب که به ظاهر در ثبات و آرامش هستند ، تنها توانسته اند پوسته خود را آرام نشان دهند . در مقایسه با این کشورها ، ایران جزو با ثبات ترین کشورهای منطقه است و می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی باشد . در راستای بهره گیری از این امتیاز ما باید موانع سرمایه گذاری خارجی را از میان برداریم . حوزه های گاز ، نفت ، پتروشیمی و حتی کشاورزی از حوزه هایی هستند که می تواند در آنها سرمایه گذاری صورت گیرد و ما از تجربه غرب و آمریکا در این مساله بهره بگیریم .
به نظر شما چه کشورهایی از مخدوش بودن این رابطه سود می برند و دلایل هر کدام برای ضربه زدن به این رابطه چیست ؟
آنچه مسلم است کشورهای منطقه از بهیود رابطه ایران و آمریکا نه تنها استقبال نمی کنند ، بلکه تلاش می کنند از طریق لابی های خود ( به ویژه کشور عربستان ) جلوی شکل گیری این رابطه را بگیرند . انتفاع این کشورها از همکاری های تجاری و سیاسی با آمریکا در صورت رابطه تیره این کشور با ایران از دلایل این امر است . چرا که آنها به تجربه می دانند ایران دارای یک جایگاه منحصر به فرد در منطقه خاورمیانه است .


آخر هفته دنیای اقتصاد ، 18 مهر 1392 ، شماره 58 .


ارسال نظر

(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)