Loading...

رسانه‌ها نقش مؤثری در آموزش تاب‌آوری اجتماعی دارند

رسانه‌ها نقش مؤثری در آموزش تاب‌آوری اجتماعی دارند

دکتر عبدالعلی قوام در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص بروز برخی بی‌اعتمادی‌ها به رسانه‌های داخلی و توجه به رسانه‌های خارجی در زمان بروز بحران‌ها، اظهار کرد: این مسأله از یکسو به میزان توسعه‌یافتگی جوامع و از سوی دیگر به تنوع ساختاری زیرسیستم‌ها و برخورداری آن‌ها از استقلال نسبی وابسته است.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها یکی از این زیرسیستم‌ها و به‌عنوان جزئی از جامعه مدنی قلمداد می‌شوند، افزود: اگر دولت را شامل قوه مجریه و قوه قضائیه و پارلمان بدانیم، جامعه و نهادهای مدنی در سوی دیگر قرار می‌گیرند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل ضمن اشاره به این موضوع که دولت و جامعه، به همراه نهادهای مدنی در مقابل هم قرار نمی‌گیرند، از تعاملات میان این دو سخن به میان آورد و گفت: دولت به جامعه مدنی نیازمند است چون برای آن مشروعیت ایجاد می‌کند و یکی از تجلیات این مشروعیت، اعتماد است.

قوام تصریح کرد: در صورتی‌که رسانه‌ها صدای مردم نباشند، به این بی‌اعتمادی دامن زده‌اند و باعث می‌شوند مردم برای کسب اخبار و اطلاعات به منابع دیگری مراجعه کنند.

وی با بیان این‌که در فرآیند توسعه، کشور ما این پروسه را به‌طور متوازن پشت سر نگذاشته، اذعان کرد: با توجه به این‌که سایر نهادهای جامعه مدنی، همچون نهادهای صنفی، سندیکاها، اتحادیه‌ها و احزاب سیاسی کارکرد خود را به‌طور مناسب در جامعه به انجام نمی‌رسانند، توجه زیادی متوجه رسانه می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: زمانی که مثلاً احزاب نمی‌توانند خواسته‌های مردم را به سیاست تبدیل کنند، بار تدوین خواسته‌ها بر دوش رسانه‌ها می‌افتد.

استاد علوم سیاسی در خصوص کاهش آستانه تاب‌آوری عمومی در جامعه نیز گفت: بالا بردن آستانه تاب‌آوری جامعه از طریق آموزش امکان‌پذیر است و رسانه‌ها یکی از ابزارهای مهم برای نیل به این هدف هستند.

قوام با بیان این‌که افزایش آستانه تحمل در جامعه نوعی تمرین دمکراسی است، افزود: در صورتی‌که بتوانیم این تاب‌آوری را در سطح داخلی افزایش دهیم، این موضوع به سطح بین‌المللی هم تسری پیدا کرده و می‌تواند به نقش‌آفرینی مؤثر ما در سطح بین‌المللی کمک شایانی کند.

خبر گزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا/ 15 آبان 1397


ارسال نظر

(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)