Loading...

روند های کلان در سیاست خارجی ترکیه : عوامل و موانع

روند های کلان در سیاست خارجی ترکیه : عوامل و موانع


در این رساله شکل گیری سیاست خارجی ترکیه در تعامل با فاکتورهای کلان در نظام بین الملل و پدیده های حادث در محیط منطقه ای ، فاکتورهای اقتصادی ، عوامل و تحولات فرهنگی و تفکر عناصر و بازیگران اصلی در صحنه سیاستی این کشور (نظامیان ، کمالیست  ها و احزاب غیر سنت گرا ) مورد بررسی قرار گرفته است این چارچوب نظری موجب شده تا رساله حاضر سیاست خارجی ترکیه را بر اساس دو متغیر اصلی بررسی نماید .
*نظام بین الملل و تحولات آن
* تعریف «هویت ملی » شهروند و جامعه ترکیه از نظر رهبران و نخبگان این کشور
رساله حاضر در چارچوب نظری فوق سه فرضیه را مورد آزمون قرار داده است :
*سیاست خارجی ترکیه بویژه در دوره اول (دهه 20 تا دهه 70 میلادی ) تابعی از تعریف هویت ملی نزد رهبران کمالیست بوده است . این تفکر مشخصا هویتی غربی را برای ترکیه در ابعاد سیاسی و اجتماعی تعریف می نماید.
*در دهه 70 و پس از آن تا امروز تحولات عمیق در هر دو محیط داخلی و خارجی شکل گیری سیاست خارجی منطقه موجب تردید در اصول سیاست خارجی مبتنی بر کمالیزم شد و ادامه این روند موجب تجدید نظر عمیق در این اصول گردید.
*در حال حاضر ترکیه با سه انتخاب متفاوت در تعریف هویت ملی ، و متعاقب آن تعریف اصول سیاست خارجی خود مواجه است با عنایت به فرضیه اول انسجام سیاست خارجی ترکیه و توفیق آن تابعی است از میزان اجماع نظر نخبگان و یا بازیگران صحنه سیاسی ، امنیت به تعریف مجدد هویت ملی .


رساله کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی ، دانشگاه شهید بهشتی
تاریخ دفاع : تیر 1376 / رضا زبیب


ارسال نظر

(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)